Glocalisering

20181126_basisbeeld

Community Gent Migratie: Openingsfilm Filmfestival Rotterdam “Jimmie” zet aan tot debat

Filmvertoning + debat
• 19u30: Inleiding van de film door Bart Vandesompele + Filmvertoning Jimmie (ca. 88 minuten)
• 21u: Start debat o.l.v. Lisbeth Imbo met Lieve Blancquaert (reportagemaakster/fotografe) en Majd Khalifeh (journalist VRT)
• 22u: einde + napraten in café Studio Skoop
Community Gent nodigt jullie uit op de film Jimmie, in samenwerking met Studio Skoop en Film Fest Gent. Nadien biedt Community Gent u een drankje aan in het café van Studio Skoop als u zich inschrijft via Community Gent op de volgende link:
 
Openingsfilm van het Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR, 2018)
Deze film draait je hele visie om die je kan hebben op vluchtelingen.
Jimmie is vier jaar oud. Zijn vader heeft hem verzekerd dat hij zijn moeder, die plotseling verdwenen is, weer terug zal zien. Hij vlucht samen met zijn vader weg op zoek naar veiliger oorden, na het uitbreken van een gewelddadig conflict in hun eigen land Zweden. We kijken naar de wereld door de ogen van Jimmie. De verwondering in de ogen, de reacties zijn echt…
Jimmie gelooft zijn vader blindelings: welke kleuter zou dat niet doen? Ook als zijn prettige leventje in Stockholm nog verder uiteenvalt, blijft Jimmie zich vastklampen aan beloftes. Aan een volwassen hand, een vriendelijk gezicht, zijn trouwe knuffel.
De vraag “Wat als het ons overkwam?” ligt aan de basis van het impressionistische Jimmie; met een simpele omkering brengt Ganslandt de vluchtelingencrisis voor een West-Europees publiek griezelig dichtbij. De film overstijgt daarbij het sterke concept en is in de eerste plaats een aangrijpend en meeslepend drama, uitstekend geacteerd door Ganslandt zelf en zijn zoontje Hunter.
Secuur en invoelend laat regisseur Jesper Ganslandt (Falkenberg Farewell, The Ape) in zijn vierde speelfilm zien hoe een kind zich probeert te redden in tijden van wanhoop en gemis. Jimmie, met zijn lange blonde haar en zijn hippe Fjällräven-rugzakje, moet vluchten voor het oorlogsgeweld in Zweden, op zoek naar een veilige toekomst. Maar dat “een vluchteling” plots een Zweed is, een land dat je niet associeert met vluchtelingen, is een echte eye-opener.  Het perspectief verschuift en de tocht is lang en gevaarlijk. De film laat je achter met heel wat gedachten en onbehagen over hoe apatisch wij in het Westen zijn geworden rond de vluchtelingenproblematiek tenzij…het akelig dichtbij komt en vader en zoon plots uit Zweden komen…
De filmvertoning wordt gevolgd door een debat over het onderwerp. Lisbeth Imbo modereert, met enkele specialisten in het panel.
 
Wie is Majd Khalifeh?
Majd Khalifeh is een Palestijns-Vlaamse freelance journalist die werkt voor de VRT. Khalifeh woont sinds 2004 in België. Over de staatloosheid van Khalifeh maakte regisseur Senne Dehandschutter voor het programma Vranckx de documentaire “Stateless”. In deze documentaire gaat Majd voor het eerst op zoek naar zijn Palestijnse roots. In 1948, tijdens de Al-Nakba, werd zijn familie verdreven uit de streek rond Haifa, nu deel van Israël. Het in september 2017 uitgebrachte boek Herboren kreeg een prijs voor het jaar 2017 van Liberales. Het boek werd geschreven door Majd Khalifeh met co-auteur Thijs Delrue en gaat over het traject van Khalifeh als vluchteling en nieuwkomer in Vlaanderen. Samen met freelance journalist Pieter Stockmans richtte Khalifeh een journalistiek project op over gewone mensen in de Arabische wereld onder de titel Tussen Vrijheid en Geluk.
 
Wie is Lieve Blancquaert?
Sinds 1985 werkt Blancquaert als freelancefotografe voor verschillende tijdschriften en kranten. Ze begon bij De Morgen en werkt intussen voor de Volkskrant, Elsevier, De Standaard Magazine, Knack en ook Weekend Knack. Ze is vaak te gast in praatprogramma’s en talkshows waar ze met veel expertise en passie praat over haar werk en engagement.
Ze heeft ook fotoboeken samen met journalisten in elkaar gezet. Lieve Blancquaert heeft zich de laatste 29 jaar opgeworpen al een sociaal geëngageerde fotografe met een brede kijk op de evolutie van de maatschappij in binnen en buitenland. Ze is in haar werk wel vaker op zoek naar de verschillen tussen culturen en hoe mensen reageren op emotionele elementen in hun leven zoals trouwen, verjaardagen, de dood. Ze reisde ook de wereld rond en maakte daarbij fotoreportages en documentaires over mensen, en het verleggen van grenzen.